مهمترین چالش های اجتماع امروز ما چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی
علی
9 ماه قبل

بنظر من عدم درک شرایطی که درآن هستیم. و عدم شناخت خودمان. مطلب زیر را دوستی برایم ایمیل کرد. خواستم با شما درمیان بگذارم. امیدوارم بپسندیدی:

در دبیرستانی در شیراز که آقای دکتر “مهدی حمیدی” دبیر ادبیات آن بود ثبت نام کرده بودم.

اولین انشاء را با این مضمون دادند: دیوان حافظ بهتر است یا مولوی؟

برداشتم نوشتم: من یک بچه قشقایی از عشایر هستم.

بهتر است از بنده بپرسید: میش چند ماهه می زاید؟ اسب بیشتر بار می برد یا خر؟ تا برای من کاملا روشن باشد … و تقریبا شرح مفصلی از حیوانات که جزء لاینفک زندگی عشایر بود، ارائه دادم و قلم فرسایی کردم و در پایان نوشتم:

من دیوان حافظ و مولوی را بیشتر در ویترین کتاب فروشی ها دیده ام. چگونه می توانم راجع به فرق و برتری این با آن انشاء بنویسم؟؟؟!!!*

وقتی شروع به خواندن انشا کردم، خنده بچه ها گوش فلک را پر کرد؛ ولی آقای حمیدی فکورانه به آن گوش کرد و به من نمره بیست داد. در کمال تعجب و ناباوری گفت: اتفاقا این جوان، نویسنده بزرگی خواهد شد…

*استاد محمدبهمن بیگی؛*

پایه گذار آموزش عشایر ایران

نویسنده کتاب ایل من بخارای من

برنده جوایز یونسکو.

یک تکه کوتاه از کتاب استاد:

“در ایل ما گوسفندان را داغی روی صورت یا گوش شان می گذاشتند تا اگر گم شدند یا دزدیده شدند بتوان ردی از آنها گرفت نشانی از آهن داغ که پشم و پوست و گوشت را می سوزاند و ضجه گوسفند بیچاره را به فلک می رساند و آن نشان تا همیشه خدا پیدا بود. کاش همین داغ را روی دزدها می گذاشتند تا میان آدمها گم نمی شدند!!!  و گرنه گوسفند بیچاره هیچ گناهی نداشت،  ما از ترس آدمها گوسفندان را داغ می کردیم…”

علی و.

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x