بانو روح‌بخش – دم گاراژ بودم

ترانه ماندگار دم گاراژ بودم از زنده‌یاد بانو روح‌بخش که در سال ۱۳۲۶ بر روی صفحات کلمبیا به ضبط رسیده است. زنده‌یاد بانو روح‌بخش در سال ۱۳۲۶ صغحاتی متعددی مانند: شمع و پروانه، آبشار، کیجا، نامهربانی، بت زیبا و .. به ضبط رساند، در این دوره خوانندگانی همچون: عاشورپور، قنبری، مجید محسنی، استن اسپربر، سونیا وارطانیان، پروانه، سعادتمند قمی، وثوق صفحات متعددی را به ضبط رسانده‌اند.
زنده‌یاد عزت روح‌بخش از خوانندگان برجسته موسیقی بود که ابتدا با بازی در نمایش خسرو و شیرین و اپرت دخترک بت‌پرست وارد عرصه هنر شد و نیز مدتی از شاگردان علی‌خان نایب‌السلطنه بود.
در سال ۱۳۱۹ ش توسط حسین تهرانی به رادیو رفت و شاگرد علی‌اکبر شهنازی، شب‌پره، سلیمان روح‌افزا و ابوالحسن صبا شد. روح‌بخش نیز باناصر زرآبادی، عباس شاپوری، مهدی تاکستانی، مرتضی گرگین‌زاده و قاسم جلالیان همکاری داشت. او بیشتر برای آرشیو شخصی اش، ترانه ‌هایش را ضبط کرد و کمتر آنها را به بازار عرضه نمود و به این دلیل آثار کمی از وی موجود است.
از صفحات مشهور او میتوان به ترانه ي ليلي و مجنون و به ويژه ترانه ي محلي گل پامچال با همکاری ارکستر عباس شاپوري اشاره کرد.

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x